Kijk! Bovenaan in Google!

Nieuws

Voor veel organisaties is de website een belangrijk informatie medium en verkoop instrument. Google speelt daar handig op in met haar Adword campagnes. plaatje whatyousee reclame internetEchter ook zonder deze campagnes kun je veel zelf doen aan een goede vindbaarheid en ranking op het web.

Met de volgende tips kun je zo aan de slag en het kost je geen cent. Wil je nog een stapje verder gaan, dan willen we graag met je bespreken wat de mogelijkheden zijn.

Meerdere domeinen
Een veel voorkomende actie is het registreren van tientalle domeinnamen om zo een grote aanwezigheid op internet en in de zoekmachine resultaten te creeëren. Dit werkt averechts. Voor elke domeinnaam zal er promotie moeten plaatsvinden en elke domein zal unieke inhoud moeten hebben. Focus op één site en er zullen veel betere resultaten gehaald worden.

Duplicate Content
De meest gemaakte fout is dat pagina’s met dezelfde inhoud, te bezoeken zijn via verschillende URL’s. (Vb. www.web.nl/pagina1 en www.web.nl/index.php?id=1) Maar ook verschillende domeinen met dezelfde inhoud. Dit heeft geen enkel nut en levert lagere posities op, of zelfs geen vermelding in de zoekresultaten. Probeer dit altijd af te vangen en één van de opties te laten indexeren. Deze problemen komen voornamelijk voor bij dynamische websites zoals weblogs en webwinkelsystemen. Wees dus zorgvuldig met het uitkiezen van uw website software.

Optimalisatie titel en meta-tags
Google en vele andere zoekmachines laten de pagina titel en de omschrijving die gegeven is in de meta-description tag zien. Zorg ervoor dat hierin de juiste informatie over de pagina vermeld staat. Daarnaast is het slim de belangrijkste trefwoorden hierin te verwerken. Wees hier secuur mee, anders kiest de zoekmachine haar eigen tekst om te laten zien. De omschrijving bied een mooie kans om een call-to-action effect te creeëren. Ga dus bewust om met de kansen die de zoekmachine biedt.

Link directories
Een website heeft inkomende links nodig. Het liefst zoveel mogelijk, daaruit blijkt de populariteit van de website. Links op startpagina’s en de honderden klonen daarvan zijn vaak makkelijk te bemachtigen maar bieden geen kwaliteit. Zoekmachines delen tegenwoordig veel ’straffen’ uit aan dergelijke websites omdat deze weinig tot niets toevoegen aan het internet en de kwaliteit van zoekresultaten. Zorg voor kwalitatieve links van sites met gerelateerde inhoud. Denk aan leveranciers, collega’s en branche-gerichte nieuwssites.

Semantische opbouw HTML
Een zoekmachine is geen alles kunner. Een juiste opbouw van de code is dus essentieel. Daarnaast moeten de belangrijkste trefwoorden op de goede plek in de website staan. Denk hierbij aan titels, subkoppen en dikgedrukte tekst. Hoe eerder de trefwoorden voorbij komen bij het scannen van een pagina, hoe beter. Zorg ervoor dat je titel en tekst bovenin je HTML structuur terug te vinden zijn en de menu’s, illustraties en extra informatie onderin je code. Dit kan prima geregeld worden met CSS.

»»Met dank aan Jan-Willem Bobbink. (Dit artikel is in gewijzigde vorm eerder verschenen in de Whatyousee nieuwsbrief)

Trefwoord:         

Gerelateerde berichten:
  • Welkom op Bobbink SEO
  • SEO Case Graancirkel Melden
  • Bobbink SEO weblog bereikt eerste doel
  • Uiteindelijk toch nog bovenaan op zoekterm SEO-weblog!
  • Van Google Adsense naar Affiliate marketing


  • 3 reacties op “Kijk! Bovenaan in Google!”

    1. marcel Zegt:

      Beste,

      Interessant om te lezen dat links die vanaf startpagina’s afkomen, je een straf kunnen opleveren.

      Ik heb altijd gedacht dat je zoveel mogelijk gerelateerde links moet hebben.

      BEDANKT VOOR DE TIP

      Marcel

    2. jk Zegt:

      Goedenavond,

      Bedankt voor al deze tips.

      Erg handig allemaal :)

    3. John Zegt:

      Handige tips. Ik wist niet dat duplicate content zo veel invloed had op je zoekmachine rankings. Weer wat bijgeleerd.

      Groetjes, John

    Laat een reactie achter

    Berichten RSS