Semantiek: Wat houd semantische HTML in? SEO Tips Deel 3b

SEO Tips

Zoals wij mensen ook gehouden van een keurig verzorgde krant, met duidelijke opmaak, houden zoekmachines daar ook van. Deze waarderen het dus ook als je koppen als zodanig aangeeft. Teksten netjes tussen de daarvoor bestemde tags plaatsen en belangrijke woorden accentueren. Hetzij dik- of schuingedrukt. Doe dit allemaal in de juiste volgorde en je creert vanzelf semantiek.

Wat betekend dat nu voor het gebruik van HTML?
We beginnen met de koppen. Hiervoor zijn de H1 tm Hx tags beschikbaar. De H staat logischerwijs voor Headline. Daarvoor dienen ze dus ook gebruikt worden. Zorg ervoor dat je hoofd onderwerp / zoektermen waarop je wil scoren altijd geplaatst word tussen H1 tags. Een ondertitel, waar eventueel weer je keyword in terug komt, plaats je tussen H2 tags. En zo kun je dit doorvoeren door je hele document. Tussen kopjes geef je een h3 omsluiting, belangrijke quotes zou je in H4 tags kunnen stoppen. Gebruik nooit meer dan een H1 tag. Een krant leest ook niet prettig als er twee koppen per artikel staan. Voor H2 geldt eigenlijk hetzelfde. Ik gebruik deze nooit vaker dan twee maal. Een H3 tag, die ik voor tussenkopjes gebruik, komt dan vanzelf vaker voor.

Alineas tekst plaats je tussen de P tags. De P staan dan ook voor Paragraph. Probeer de BR tags zo weinig mogelijk te gebruiken. Sluit je regels gewoon af met een P tag en begin opnieuw. De P tags zorgen er automatisch voor dat de nieuwe alinea op een nieuwe regel begint.

Voor lijsten gebruiken we dus ook niet na elk item een BR tag maar gebruiken we netjes de tags die men daarvoor bedacht heeft. De UL en LI tags. Deze gebruik je voor lijsten, maar ook voor menu’s, wat eigenlijk ook gewoon lijsten zijn. Voor in citaat heb je de Q, CITE of een BLOCKQUOTE tags.

Om bepaalde woorden te accentueren gebruiken we de B, STRONG en I tag. Verschil tussen de B en STRONG tags zit hem in het feit dat STRONG een betekenis heeft. Een sterke nadruk leggen op een woord doe je met de STRONG tag. Voor alleen dikgedrukte tekst gebruik je de B tag. STRONG zorgt ervoor dat voor bijvoorbeeld blinden, het woord of de zin, harder word uitgesproken. Bij de B tag is dit niet het geval, die is puur visueel. Voor zoekmachine optimalisatie is het belangrijk weet waar de pagina om draait. Dus zet een aantal van je keywords tussen de hiervoorde genoemde tags en je scoort alweer een stukje beter in de zoekmachines.
Wat zijn de voordelen van semantische HTML?

Doordat je je Semantiek: Wat houd semantische HTML in?nu gestructueerd opgebouwd hebt weet de zoekmachine én de lezer dankzij je koppen meteen waar je pagina over gaat, worden de belangrijke woorden ook als zodanig aangegeven (H-tags, dikgedrukt en schuingedrukt) en waardeert de zoekmachine het geheel een stukje beter omdat het duidelijk is voor de zoekmachine spiders. Een ongestructureerd document, opgebouwd uit tabellen en waarin geen gebruik gemaakt word van de hiervoor behandelde HTML tags, kost meer moeite om te lezen, dus zal je minder goed ranken ten opzichte van webpagina’s die wel een semantisch correcte website geproduceert hebben.

Voor een leuke discussie omtrent het gebruik van de Hx tags moet je eens een kijkje nemen op het Netters forum: Anchor teksten en het gebruik van h1/h2/h3

Trefwoord:         

Gerelateerde berichten:
  • Seo Tips
  • Bobbink SEO Tips – Een serie artikelen over zoekmachine optimalisatie
  • Wat is basing en wat verstaat men onder slicing
  • SEO Tips Deel 1a - Waar begin je met optimaliseren?
  • Vervolg Semantic Html


  • Laat een reactie achter

    Berichten RSS